Friday, February 28, 2014

Bicara Cinta : Merajuk

Assalamualaikum, mohon kalian jangan tertipu dengan tajuk. Takda makna nak berbicara sangat. Satu cerita saja untuk malam ni. Semuanya bermula dari satu tweet aku seusai saja pertemuan gerak kerja untuk program kolej.


“Satu ayat mudah jika ditafsir oleh orang yang salah pasti akan membawa maksud yang berbeza. Kesannya, akan berlaku lebih banyak salah faham kemudian” – Atik Ns, 2013

Hahaha, sememangnya sesuatu yang seronok apabila kita mula mengenali seseorang baru dalam hidup kita dan mendapati seseorang itu memiliki kimia dengan kita. Bunyinya macam putik putik sebelum mulanya percintaan kan? Well, its not. Hehe. Aku cuma nak berkongsi sesuatu yang aku rasa menarik, bagi aku la. Merajuk. 

Lepas aku tweet, aku terus offline dan tak tengok lagi sampailah perjumpaan pada malam tadi. Sebelum aku pergi lebih jauh, biar aku berterus terang. Ini cerita tentang seorang gadis yang dirahsiakan identitinya. Hehe, okay. Aku tengok dia diam saja dari mula perjumpaan sampai berakhir perbincangan. Aku pun tertanya tanya kenapa dia macam tu tapi aku biarkan saja, mungkin dia tak sihat atau sewaktu dengannya. Biasanya dia seorang yang periang dan rajin bertanyakan soalan. Kali ni tidak, pasif dan macam mode hibernasi. 

Selepas bawa semula twitter akaun aku, ada notification. Baru aku faham, salah faham. Hahaha, tweet tu sebenarnya aku tujukan kepada coursemate aku pasal tugasan lab. Dia ingat aku tweet tu merujuk kepada dia. Aku wonder gak macam mana dia boleh terasa. Macam ada kaitan saja, hehe. 

Serius, aku taknak bersweet² sangat memujuk perempuan sampai dia rasa lain. Itu khas untuk bakal isteri aku nanti, hehe. Lagipun sebenarnya aku nak tengok kalau² dia boleh keep in positive dan sabar dengan dugaan melanda, sebab tu aku taknak pujuk dulu. Kalau salah faham kecik pun tak boleh handle, datang dugaan lebih besar nanti macam mana? 

Biasalah dalam setiap hubungan, memang akan ada pasang surut, tawa dukanya yang tersendiri. Aku pun takdalah arif sangat dalam hal ni. So, I`m searching for the solution. Google punya google, jumpa tips ni. Tips memujuk perempuan.


Sentiasa memberitahu yang sebenar (In shaa Allah)
Sesungguhnya berkata benar itu lebih baik dari berdusta. Perihalkan apa yang berlaku dan ketahuilah mengapa si dia merajuk. Perlu berterus terang dan jangan berselindung.

Bertolak ansur dan bijak dalam membuat keputusan. (Boleh dibincangkan)
Memang sukar untuk kita bertolak ansur tetapi tidak bermakna kita kalah sekiranya kita mengalah. Dalam situasi sebegini, anda haruslah bijak dalam membuat sesuatu keputusan.

Berikan pengucapan yang ‘manis-manis’ (Errr..tak boleh, untuk bakal isteri saja)
Manis tidak semestinya manis bukan? Ketika si Dia tengah merajuk, cuba anda bergurau senda dengan dia dengan menggelarkan si Dia, “bucuk”, “comot”, “manje” dan sebagainya. Dalam pada itu, selit-selitkan ayat-ayat power anda dalam perbualan tetapi masih mengekalkan perkataan-perkataan manis seperti yang disebutkan tadi.

Dendangkan lagu untuk si dia. (What?!! Mustahil)
Tips yang paling afdal. Si dia pasti merasa amat istimewa kerana anda menyanyikan khas untuknya. Cubalah, di telefon, atau semasa hendak tidur di telinganya… mana tahu si dia berkaraoke bersama - sama anda!

Errr, apa kaitan tips tu dengan cerita aku ea? Dan aku berbicara pasal cinta? Hahaha. Tapi aku mohon maaflah andai kata ada yang tersinggung. Aku bukannya bagus sangat. Kejap okay tapi selalu k.o. Hahaha. Sayonara :)


No comments:

Post a Comment