Sunday, December 30, 2018

Skema II

Sambungan daripada penulisan lepas tentang skema. Skema ni bukanlah sesuatu yang tak baik, malah dalam islam sendiri diunjurkan untuk umatnya menjadi umat yang skema. Bukan bermaksud seperti dalam pemahaman biasa kita tetapi juga patuh pada undang-undang Allah. Iya, mentaati segala perintah Allah dan meninggalkan laranganNya. Itulah yang dimaksudkan skema dalam islam. 

Persoalannya, macam mana kita nak mencapai peringkat skema dalam Islam ni?

Suka aku fokuskan skema seperti tuntutan agama ni untuk pemuda. Bagi menjaga keluhuran dan kesantunan bahasa, aku gantikan skema dengan perkataan ideal. Usia muda adalah usia yang mempunyai kehebatan fizikal, fikiran segar, rasa ingin tahu yang tinggi, dan semangat yang kuat, tetapi tidak mempunyai pengalaman yang mencukupi. Orang muda mempunyai keinginan yang tinggi untuk membuat perubahan, ini berpotensi untuk pemuda untuk mencipta kebajikan, serta potensi untuk membuat masalah. Sekiranya ia dibangunkan secara positif, golongan muda boleh menjadi aset berharga bagi negara dan rakyatnya.

Menjadi tokoh belia Islam yang ideal yang merupakan harapan negara dan negara tidak mudah. Jiwa muda yang berkembang di kalangan orang muda ini kadang kala menyebabkan mereka dibawa oleh masa-masa berubah. Walau bagaimanapun, agama Islam memerintahkan supaya kita mempersiapkan generasi muda generasi muda serta mungkin untuk menghadapi cabaran zaman, supaya kaum Muslim muda diperlukan yang merupakan harapan rakyat dan negara.

Ciri-ciri asas pemuda Muslim yang ideal adalah keinginan ummah, iaitu yang pertama, mempunyai aqidah yang betul. Inti aqidah adalah monoteisme yang menyebarkan agama Allah SWT. Hanya menyembah Allah dan tidak menduakannya dengan makhluk lain. Menyerah sepenuhnya kepada Allah.

Kedua, mempunyai pengetahuan dan kebijaksanaan Islam. Sentiasa haus untuk sains dan mengamalkannya. Jadi pemuda Muslim mempunyai kebolehan dan pengetahuan yang luas. Anda boleh membayangkan bagaimana sebuah negara akan maju dengan cepat jika ia mempunyai generasi muda yang mempunyai pengetahuan yang tinggi.

Ketiga, mempunyai kemahiran dalam pelbagai cara untuk digunakan dalam kebaikan dan kebenaran untuk kemajuan diri, serta orang lain. Dengan memiliki kemahiran, orang muda dapat berkemahiran dan dapat memberi manfaat kepada orang lain dan negara.

Keempat, adalah orang muda yang mempunyai tanggungjawab. Sekiranya anda berani melakukannya, anda berani menanggung risiko tindakan ini dan tidak menjadi pengecut yang melarikan diri dari masalah. Jadi ia boleh menjadi orang yang dipercayai.

Kelima, mempunyai rasa persaudaraan dan kasih sayang. Saling mencintai dan cintakan sesama umat Islam sebagai saudara lelaki agar tidak menyakiti saudara mereka sendiri. Semangat muda untuk kemajuan yang akan menyala akan menjadi lebih kukuh jika bersatu.

Keenam, golongan muda yang suka berbincang dengan mengadakan norma-norma musyawarah. Pemuda Islam harus mempertimbangkan untuk menyelesaikan dan membuat keputusan, sehingga keputusan yang diambil adalah kesepakatan bersama yang telah disepakati oleh semua pihak.

Di samping itu, ciri-ciri tokoh belia yang ideal yang menjadi harapan negara adalah golongan muda yang mempunyai keberanian untuk berusaha untuk kekayaan dan jiwa mereka, termasuk agama mereka. Pemuda yang berani berjuang untuk apa yang sesuai dengannya patut dilawan dengan semua jiwanya dan badannya.

Seterusnya ialah lelaki muda yang menghormati orang tuanya. Ibu bapa adalah mereka yang melahirkan dan menjaga kami sejak zaman kanak-kanak, jadi kami sentiasa menghormati mereka.

Ciri seterusnya adalah bahawa pemuda Muslim yang memupuk diri mereka selalu menegakkan doa. Kerana doa adalah tiang agama, sebagai pemuda Islam, anda harus selalu berdoa. Pemuda Islam juga harus lebih rendah dan tidak sombong. Sikap Takabbur akan melahirkan sifat sombong yang akan membawa kepada kebinasaan. Sebagai seorang pemuda Islam mesti kata-kata dan bersikap lemah lembut.

Jangan berikan kata-kata kasar, dan sentiasa berhati-hati dalam mengatakan. Dan yang terakhir ialah suka membaca al-Qur'an. Al-Qur'an sebagai kitab suci umat Islam yang menjadi pedoman kehidupan umat Islam harus menjadi sumber pengetahuan bagi pemuda Islam.

Dalam hal ini institusi yang paling berpengaruh dalam pembentukan pemuda Islam adalah tokoh ideal untuk pembangunan negara dan masyarakat Islam pertama adalah keluarga. Kerana interaksi pertama terjadi dalam keluarga, sebagai tahap pembentukan dan sosialisasi. Oleh kerana itu perlu bagi keluarga yang menanamkan nilai-nilai Islam sejak lahir. Maksud kedua adalah masjid, di mana masjid menjadi tempat sosialisasi bagi umat Islam. Dan ketiga adalah sekolah sebagai tempat untuk belajar. Di sekolah pelbagai sains diajar yang akan sangat mempengaruhi pemikiran generasi muda. Di samping itu, di sekolah terdapat juga tempat untuk bersosial dengan rakan-rakan yang pasti akan mempengaruhi kelakuan dan persatuan belia.

Sepanjang sejarah mencatatkan bahawa Islam memiliki ramai pemuda hebat pada zamannya masing-masing. Di usianya yang cenderung masih sangat muda, mereka mampu menorehkan karya-karya yang luar biasa. Berikut ini 11 pemuda Islam terbaik sepanjang sejarah yang boleh dijadikan contoh teladan sepanjang hidup.
  1. Usamah bin Zaid (18 tahun). Memimpin pasukan yang anggotanya adalah para pembesar sahabat seperti Abu Bakar dan Umar untuk menghadapi pasukan terbesar dan terkuat di masa itu.
  2. Sa’d bin Abi Waqqash (17 tahun). Yang pertama kali melontarkan anak panah di jalan Allah. Termasuk dari enam orang ahlus syuro.
  3. Al Arqam bin Abil Arqam (16 tahun). Menjadikan rumahnya sebagai markas dakwah Rasul S.A.W selama 13 tahun berturut-turut.
  4. Zubair bin Awwam (15 tahun). Yang pertama kali menghunuskan pedang di jalan Allah. Diakui oleh Rasul S.A.W sebagai hawari-nya.
  5. Zaid bin Tsabit (13 tahun). Penulis wahyu. Dalam 17 malam mampu menguasai bahasa Suryani sehingga menjadi penterjemah Rasul S.A.W. Hafal kitabullah dan ikut serta dalam kodifikasi Al Qur’an.
  6. Atab bin Usaid (18 tahun). Diangkat oleh Rasulullah S.A.W sebagai Gabenor Makkah pada umur belia remaja.
  7. Mu’adz bin Amr bin Jamuh (13 tahun) dan Mu’awwidz bin ‘Afra (14 tahun). Membunuh Abu Jahal, pemimpin kaum musyrikin, dalam perang Badar.
  8. Thalhah bin Ubaidullah (16 tahun). Orang Arab yang paling mulia. Berbaiat untuk mati demi Rasul S.A.W pada perang Uhud dan menjadikan dirinya sebagai tameng bagi Nabi.
  9. Muhammad Al Fatih (22 tahun). Menaklukkan Konstantinopel ibu kota Byzantium yang dikatakan mustahil dan membebaskannya daripada penindasan.
  10. Abdurrahman An Nashir (21 tahun). Pada masanya Andalusia mencapai puncak keemasannya. Dia mampu menganulir berbagai pertikaian dan membuat kebangkitan sains yang tiada duanya.
  11. Muhammad Al Qasim (17 tahun). Menaklukkan India sebagai seorang pemimpin agung pada masanya.
Sebagai kesimpulannya, perbaiki pemahaman kita tentang SKEMA yang biasa. Contohilah para sahabat yang sentiasa memanfaatkan masa mudanya sehingga ke nafas yang terakhir untuk Islam. Sebagai mana pesan Nabi Muhammad, berpegang teguh pada Al-Quran dan As-Sunnah, in shaa Allah kita akan selamat di dunia dan di akhirat.

No comments:

Post a Comment