Friday, December 21, 2018

Permata Lebah

Assalamualaikum..
Minggu lepas aku pergi satu mall ni, bawa adik berjalan nak cari buku katanya. Bagi seorang remaja berumur 14 tahun macam biasalah, minat komik dan cerpen-cerpen pendek. Aku pun takda masalah since bahan yang nak dibeli tu bahan bacaan dan bukannya video games atau benda mengarut. 
 Hari Ahad macam biasalah keadaan mall dekat pusat bandar, sibuk dengan ribuan manusia yang ke sana ke sini mencari keperluan diri dan keluarga. Sambil berjalan menuju ke salah sebuah kedai buku ternama disitu, mata aku terleka melihat gelagat manusia dalam tu. Dalam hati terdetik macam-macam perkara. 

Ada pasangan bercinta, bersama rakan taulan, ada yang keluarga baru aku rasa, dan ada pasangan berumur. Tak lupa ada yang berjalan bersama cucu dan pelbagai kategori lagi. Mata aku terhenti dekat sebuah keluarga ni. Seorang bapa bersama isteri dan 4 orang anaknya. Penilaian kasar aku, keluarga ni keluarga berpendapatan rendah. Maafkan aku sebab menilai manusia daripada luaran. Dalam masa yang sama, aku kagum dengan didikan ibu bapa kanak-kanak tersebut. Kenapa?
Dalam serba kekurangan, anak-anak mereka comel bertutup aurat. Si abang menjaga adik-adiknya. Yang si kakak erat memegang tangan adiknya. Serasa aku, mereka dalam lingkungan 5 hingga 9 tahun. Comel betul diorang. Si ayah berpakaian bersahaja mana kala si ibu berbaju kurung labuh dengan tudung bulat. Jarang nampak fesyen macam tu sekarang ni. Kemas dan menutup sempurna.

Aku duduk dibangku kerusi luar kedai buku. Melihat kepada sisi yang berbeza. Aku lihat sebuah keluarga kecil yang lain. Kali ini berbeza tarafnya berdasarkan kekemasan pakaian dan gaya mereka. Kita boleh melihat bezanya. Si anak berumur lingkungan 6 tahun leka bermain telefon bimbitnya. Si ibu dan bapa pun sama. Mungkin banyak urusan dunia yang belum selesai.

Tak lama lepas tu, adik aku keluar dari kedai buku tu dengan sebuah buku. Aku cuba meneka buku yang dibeli. Aku pandang dia. "Beli buku apa?"
"Buku biasa saja.  Saja isi masa waktu lapang hilangkan bosan." jawab si adik bersahaja. 
"Komik?" 
"Bukan, buku biasa saja" katanya sambil menghulurkan buku tersebut.
Aku terdiam. Macam tak percaya sebab adik aku biasa minat komik dan majalah tentang memancing. Aku sangkakan buku biasa dimaksudkan adalah ensiklopedia sains atau teknologi. Rupanya buku yang dibeli adalah buku Novel Sejarah Islam - Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani. Mungkin adik aku dah matang. Matang sebelum usia.
Siapakah  Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani ni?
Sedikit maklumat ringkas tentang beliau. Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani merupakan seorang pendakwah sufi mazhab Hanbali keturunan Parsi dan pemimpin mazahab Sufi Qadiri. Dia dilahirkan pada 1 Ramadan pada 470 H, 1078 M, di daerah GilanParsi (Iran) selatan Laut Caspian. Disebabkan bahasa Parsi tidak memiliki huruf fonetik "G" dalam tulisan Arab, namanya juga direkodkan sebagai Kilani dan Jilani dalam manuskrip Arab.
Sumbangannya kepada pemikiran Dunia Muslim memberikannya gelaran Muhiyuddin (harafiah. "Pembangkit semula keyakinan"), kerana dia bersama muridnya dan rakan sejawat meletakkan batu asas bagi masyarakat yang kemudiannya menghasilkan ulama seperti Nuruddin Zengi dan Salahuddin al-Ayyubi. Golongan Sufiyang dinamakan sempena namanya dipercayai yang tertua dan yang terawal dikalangan golongan sedemikian.
Mata manusia melihat sahaja tapi tak merasai. Kita banyak menilai dan menghukum berbanding memahami dan menelusuri kisah hidup seseorang. Dengan kehebatan zaman fitnah kini, segalanya menjadi semakin mudah dan semakin bahaya. Kerana satu berita palsu disebarkan, langsung semua manusia percaya. 

Kejadian yang berlaku kurang satu jam tu memberi tamparan kepada aku. Betapa mudahnya kita buruk sangka dengan sesorang walaupun kita tak mengenali individu tersebut. Mungkin kerana busuknya hati kita menutup baiknya amalan manusia lain. Aku nak kongsikan sedikit tips yang diperolehi daripada Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani yang dikongsikan oleh Dato' Dr. Fadilah Kamsah.


6 TIPS BERSANGKA BAIK DARI SYEIKH ABDUL KADIR AL-JAILANI*

1. Jika engkau bertemu dengan SESEORANG, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

2. Jika bertemu ANAK.KECIL, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

3. Jika bertemu orang TUA, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

4. Jika bertemu dengan seorang yang BERILMU, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

5. Jika bertemu dengan seorang yang BODOH, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

6. Jika bertemu dengan orang KAFIR, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi diakhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Pendek kata, konsep sangka baik ialah tidak memandang diri lebih baik, lebih bagus, lebih afdhal dan lebih tinggi dari sesiapa pun kerana kita tidak mengetahui benar-benar dari Loh Mahfuz adakah kita akan meninggal dengan husnul khatimah atau su'ul khatimah.

Tidak rugi kita bersangka baik terhadap insan daripada kita bersangka buruk yang boleh mendatangkan dosa. Jika ternampak sesuatu yang boleh membawa kita bersangka buruk kepada manusia lain maka carilah 70 alasan untuk kita terkeluar dari sangkaan buruk tersebut agar kita dapat bersangka baik dengannya.
Seseorang yang bersangka baik, dia tetap benar disisi Allah walau sangkaannya itu tersalah namun seseorang yang bersangka buruk akan tetap salah disisi Allah walau sangkaannya itu tepat dan benar. Satu-satunya yang kita boleh bersangka buruk ialah nafsu kita sendiri. Carilah aib dan kekurangan diri sendiri, jika kita sibuk dengan keaiban kita masing-masing nescaya kita tidak akan ada masa untuk mengintai dan memperkatakan keaiban orang lain.

Semoga kita diberi sifat mata lebah yang sentiasa melihat dan mencari kebaikan bunga dimana-mana dan bukan mata lalat yang sentiasa memandang dan mencari kotoran dan najis diserata tempat. Itu sahaja perkongsian kali ini. Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment